جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

شاید اگر وقوع طوفان غیرمترقبه در تهران و هشدارهای سازمان هواشناسی مازندران نبود، افرادی که در جریان سیل و طوفان در شهرهای مختلف این استان جانشان را از دست می‌دادند، خیلی بیشتر از ۵نفری بودند که در تهران به‌خاطر طوفان جان باختند.

از صبح سيزدهم خرداد بود كه هشدارهايي درباره ورود طوفان با سرعت 80كيلومتر بر ساعت و همچنين بارش باران سيل‌آسا در شهرهاي مختلف مازندران روي خروجي‌ خبرگزاري‌هاي رسمي و رسانه‌هاي محلي قرار گرفت؛ تا جايي كه از شهروندان خواسته شد از تردد در ارتفاعات و حاشيه‌ رودخانه‌ها خودداري كنند و حتي به صاحبان شناورهاي سبك و تفريحي هم هشدار داده شد كه در اين مدت به دريا نروند.در تهران و پيش از آن طوفان بي‌سابقه اما اين اتفاق هرگز رخ نداد و هيچ هشداري در خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها براي آگاه‌سازي‌ مردم منتشر نشد.

شايد همين دليل ساده بود كه باعث شد 5نفر از شهروندان بي‌گناه جانشان را از دست بدهند و ده‌ها نفر ديگر هم مجروح شوند.پيش از آن طوفان، چه‌كسي در پايتخت خبر داشت كه قرار است بعد از ظهر روز دوشنبه با حادثه‌اي روبه‌رو شود كه در 50سال اخير مشابه آن را نديده بود؟ چه‌كسي شنيده بود كه طوفاني كه ده‌ها كيلومتر آن‌طرف‌تر استان‌هاي ديگري را پشت سر گذاشته، با سرعت هر چه تمام‌تر به طرف پايتخت در حركت است و در اين ميان هر چه بر سر راهش باشد را تخريب مي‌كند؟ كدام هشدار در رسانه‌ها منتشر شده بود كه خبر از پيش‌بيني شكسته‌شدن درخت‌ها، سقوط تيرها و دكل‌هاي برق و همچنين ريزش مصالح ساختماني از ساختمان‌هاي نيمه‌كاره و فرسوده دهد؟

بي‌شك اگر آن دوشنبه چنين هشداري به مردم تهران داده مي‌شد اينگونه طوفان غافلگيرشان نمي‌كرد و شايد همان 5نفري كه جانشان را از دست دادند هم آن روز در خانه‌ مي‌ماندند و اينطور قرباني حادثه‌اي غيرمترقبه نمي‌شدند. هميشه حوادث طبيعي وقتي با خسارت مالي و جاني بيشتري روبه‌رو مي‌شود كه مردم را غافلگير كند و كسي از وقوع آنها خبر نداشته باشد.
بارها شنيده‌ايم كه ايران ازجمله كشورهايي است كه با حوادث طبيعي بي‌شماري دست به گريبان است؛

حوادثي كه خيلي از آنها قابل پيش‌بيني هستند. وقوع سالانه ده‌ها حادثه اينچنيني در نقاط مختلف كشور، نشان مي‌دهد كه اعلان هشدار براي آمادگي در مقابل حوادث طبيعي و غيرمترقبه نياز به سازوكارهاي جدي‌تري دارد؛ امكاناتي كه پس از پيش‌بيني حادثه بتواند آن را در كوتاه‌ترين زمان به گوش مردم برساند و آنها را آگاه سازد؛ اتفاقي از جنس همان اتفاقاتي كه در ديگر كشورها رخ مي‌دهد و مردم را پيش از رسيدن طوفان، سيل و گردباد آگاه مي‌كند و حتي باعث مي‌شود كه آنها براي نجات جانشان به مكان‌هاي امن پناه ببرند. اين روزها مسئولان به جاي بحث بر سر مشخص‌كردن مقصر و انداختن توپ تقصير به زمين همديگر، بهتر است كه به فكر حوادث ديگري باشند كه هر لحظه ممكن است در نقطه‌اي از كشور رخ دهد و جان عده‌اي بي‌گناه را به خطر بيندازد؛ حوادثي از جنس همان طوفان مرگباري كه چند روز پيش در پايتخت رخ داد.

کد خبر 261664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha